Účinky sauny

Na saunu se vrhá naše pozornost hned, co teploty začnou padat k deseti stupňům nad nulou a níže. Obavy z možných onemocnění nebo nachlazení jsou tak silné, že do svých každodenních životů přidáváme další bod – saunování. Není totiž tajemstvím, že právě sauny mají pozitivní vliv na naše zdraví, a to jak na to psychické, tak to fyzické. Ať už jste si rezervovali místo v privátním wellness, nebo jste se rozhodli dát si chvíli „v páře” po zaplavání dvaceti bazénů, tělu i mysli tím uděláte velkou radost.

Sauna má mnoho pozitivních účinků

Řada lidí se domnívá, že saunování je pozitivní jenom v tom směru, že upevňuje imunitní systém. Jenže pravdou je, že celý proces má řadu dalších benefitů, a to včetně toho, že bojuje proti stárnutí. Pravidelným docházením do sauny dále:

  • podpoříte celkovou odolnost organismu,
  • snížíte hladinu cukru v krvi,
  • pozitivně ovlivníte celé dýchací ústrojí,
  • uvolníte všechny svaly a klouby,
  • podpoříte rozšiřování tepen a cév, čímž umožníte i pokožce lépe dýchat, a
  • posílíte tím svou psychiku (zbavíte se návalů stresu a nervozity).

Před vstupem do sauny je však třeba sáhnout si na svědomí a zodpovědět si několik otázek. Předně jestli netrpíte nějakým závažným onemocněním, jakým je například nemoc srdce, jater nebo ledvin. Stejně tak do sauny nesmí lidé s vysokým krevním tlakem nebo těhotné ženy.

Saunou se nesnažte se zahánět ani už probíhající chřipku, která by mohla být pro organismus ještě větší přítěží.

Sauna má i své stinné stránky

Účinky sauny by nebyly kompletní, kdybychom opomenuli negativní dopady tohoto zvyku. Mezi ně patří například to, že je spíše přítěží, pokud už nějakým onemocněním (zejména tedy virovým) trpíte. Jak už bylo zmíněno, saunování není vhodné ani pro jedince, které trápí nemoc srdce, ledvin či jater (i jim může sauna spíše uškodit než prospět).

Saunování by měli zvážit i ti, kteří trpí například závažnými onemocněními spojenými s kůží (mají například ekzém nebo trpí na plísně).